Tuesday 24 November 2015

6 Petua Cara Banyakkan Susu Ibu Sejurus Selepas Bersalin


Sebaik sahaja selepas ibu melahirkan anak pasti jururawat akan bagi bayi kita dan ajar cara hendak menyusukan bayi.Tapi itu adalah hospital yang mesra penyusuan susu ibu. Jika hospital yang tidak, selamatlah anak yang baru lahir dibawa terus ke nurseri..
Tetapi jangan risau kerana ibu-ibu boleh request..
Okay harini, saya nak kongsikan secara ringkas tentang cara untuk banyakkan susu sejurus sebaik sahaja lepas bersalin..
6 Petua Cara Banyakkan Susu Ibu Sejurus Selepas Bersalin 
1.Belajar Ilmu Penyusuan Sebelum Bersalin
Ketahuilah bahawasanya apabila bayi yang baru lahir akan ada titis kuning yang pekat keluar dari susu ibu. Tidak akan ada susu putih yang terus memancut untuk 3-5 hari.
Ini kerana, badan kita akan hasilkan susu mengikut saiz perut bayi. Bayi baru lahir size perutnya kecil sahaja. Walaupun setitis tetapi ia sudah mencukupi untuk bayi anda.


Inilah contohnya size perut bayi kita ketika baru lahir

Jika bayi ibu kerap menangis,ia adalah kerana bayi tidak berasa selesa. Sebab apa tak selesa? Bayi sudah biasa duduk didalam perut ibu selama 9 bulan, tiba-tiba harini ia dikeluarkan dari rahim ibu.
Dunia baru bagi bayi terasa sejuk, ibu pula tidak bersama setiap saat seperti biasa. Sekejap ibu pegi toilet, sekejap ibu makan tinggalkan bayi.. rasanya kalau kita jadi bayi, kita pun takut betul tak?
Bila bayi takut, apa yang dia mampu adalah menangis. Jadi, ibu pun haruslah banyakkan bersabar dan pujuk bayi anda.
2. Lakukan Perahan Setiap 2 Jam
Jika ibu tidak mempunyai anak yang masih kecil, ibu boleh menggunakan tangan atau pam susu untuk memerah susu. Tetapi kebiasaannya ibu selepas bersalin, menggunakan perahan tangan kerana ia lebih menunjukkan hasilnya berbanding menggunakan pam susu.
Walaupun perahan ibu hanya mengeluarkan angin. Pastikan ibu konsisten kerana paling kurang 2 jam sekali. Insyallah dalam seminggu, banyaklah susu ibu nanti.
3. Supplement Penyusuan
Secara peribadi, saya memang mengamalkan Set Bersalin Shaklee yang juga untuk membantu penyusuan saya semasa berpantang anak yang kedua. Semua itu saya makan dengan konsisten dan minum air dengan banyak.
Apabila ibu menyusukan bayi, ia bukan sekadar hanya pengeluaran susu yang keluar dari badan, tetapi berkait secara tidak langsung dengan pelbagai perkara.
Susu ibu hanya boleh dihasilkan jika :
  • Nutrisi ibu mencukupo dan zat dalam badan - sebab itu Vitalea Shaklee sangat penting
  • Ibu bertenaga untuk kerap memerah susu atau pam susu tanpa sebarang alasan - saya suka ESP kerana sangat membantu memberikan tenaga
  • Kelanjar susu tidak terluka dan kekal kukuh dan kuat - Vitamin C sangat penting waktu ini
  • Ceria sepanjang masa ketika berpantang. Ibu tidak moody kerana mood yang stress tidak bagus untuk menghasilkan hormon yang menghalang penghasilan susu - sebab itu B-Complex penting
  • Komponen susu yang utama seperti kalsium cukup dalam badan tubuh ibu - Ostematrix membantu saya 
Alfalfa sebabgai perangsang susu yang membantu untuk penambahan susu ibu yang dikosongkan setiap 2-3jam sekali atau bertindak sebagai Milk Booster.
4. Yakin Susu Ibu Mencukupi
Yakin susu ibu mencukupi untuk bayi ibu. Jangan sekali sekala menyangka susu tiada atau susu tidak mencukupi. Jika terasa susu agak kurang, gunakan otak ibu untuk menyakinkan diri, “susu ini cukup untuk anak aku, insyallah susu mesti cukup”  Ini ialah RAHSIA TERBESAR dimana, bila otak anda memikirkan susu cukup, signal akan dihantar dari otak terus ke hormone ibu untuk merangsang penghasilan susu. Hasilnya? Badan akan menghasilkan susu mengikut keperluan bayi. Magic?

5. Minum Air Masak 3 Litter

Pastikan anda minum 3 Litte air masak setiap hari. Banyaknya? Bolehkah minum air banyak waktu pantang? Semestinya boleh! Ini kerana kompenen utama susu ialah air. Jika badan tidak cukup air, bagaimana nak hasilkan susu dengan banyak? Jadi pastikan anda minum air secukupnua untuk keperluan bayi anda juga.

6. Pengambilan Makanan

Banyakkan pengambilan makanan yang dapat membantu pengeluaran susu ibu seperti kurma, susu, kismis, kalsium dan makanan yang berunsurkan protein. Jika anda tidak minum susu anda boleh dapatkan Ostematrix  Shaklee iaitu pill kalsium. Dan jika anda bimbang tidak mendapat bekalan protein secukupnya ESP Shaklee sangat membantu. Dan bertindak juga sebaga Milkbooster dan sangat mebantu para ibu yang mengalami masalah penyusuan dia awal kelahiran.

*Walaupun anda mengambil apa-apa supplements, kerap menyusu bayi anda dan memerah susu adalah sangat penting dalam penyusuan. Jangan sekali sekala memberikan susu formula kerana pemberian susu formula hanya akan mengurangkan penghasilan susu ibu.

Jom lihat apa kata mereka yang telah menggunakan Set Penyusaan Shaklee 

1. Susu pekat setelah amalkan vitamin Shaklee..



2.  Dalam masa sebulan mengepam dapat 600 oz dengan Shaklee


3. Selepas ambil Set Penyusuan + ESP boleh dapat max 10oz dan susu menjadi lebih pekat


4. Susu makin Pekat dan Banyak!!



Susu makin bertambah selepas ambil Set Berpantan dan Penyusuan Shaklee

Badan bertenaga dan tidak mengigil semasa berpuasa dengan Set 3M Shaklee 




Susu meriah dan tak beli susu formula langsung 100% susu ibu! Stock susu pun banyak dalam freezer!



Alhamulillah, rata-rata semua berpuas hati dengan Set Penyusuan Shaklee. Jika anda berminat untuk sebarang pertanyaan tentang Set Penyusuan Shaklee jangan segan untuk hubungi saya. Insyallah dengan ilmu yang saya ada, saya akan bantu anda semua..

Jika anda berminat dengan Produk Shaklee atau ingin Menjadi Ahli Shaklee boleh hubungi saya melalui:

Call/ Whatapp/ PM : 019-6946898

Email : mummyvitamins@gmail.com

Add FB : Azira Aziz

KLIK LIKE Fan Page My Mummy Vitamins

Follow My Instagram : NEILAZIRAH

SHAKLEE ID NO 923970

*Penghantaran keseluruh Negeri Semenanjung Malaysia, termasuk Sabah & Sarawak

COD Area MELAKA sahaja 
  


No comments:

Post a Comment