Tuesday 10 November 2015

6 Tips Ibu Perlu Buat Selepas Melahirkan Bayi




Bagi yang pertama kali bersalin tentu tidak dapat membayangkan apa yang akan dilalui selepas selesai proses bersalin. 
Pengalaman pertama tersebut memang menyeronokkan tetapi ada kalanya boleh menyebabkan ibu berasa tertekan kerana tidak tahu apa yang patut dilakukan. Apa kata ketahui beberapa perkara yang akan dilalui selepas bersalin dan TIPS bagaimana menghadapi situasi tersebut.

1. Tukar baju

Selepas selesai segala urusan kelahiran bayi, sebaiknya anda tukar segera kepada pakaian yang bersih. Ini supaya anda lebih selesa dan bersih.

2. Ubat tahan sakit

Ambil ubat penahan sakit jika diberikan doktor. Ini untuk memberikan anda kelegaan daripada terpaksa menanggung kesakitan luka bersalin terutama secara pembedahan caesarean.


3. Tidur
Apabila bayi baru lahir anda tidur, sepatutnya anda juga turut tidur. Ini untuk memastikan anda juga boleh berehat dengan cukup kerana anda perlu berjaga untuk menyusukan bayi apabila dia terjaga kelak.


4. Minta bantuan

Jangan malu meminta bantuan daripada jururawat bertugas jika ada apa-apa kemusykilan seperti bayi, diri sendiri, penyusuan dan sebagainya terutama jika anda baru pertama kali bergelar ibu.


5. Bekalan makanan


Pastikan bekalan makanan seperti biskut, air berada dekat dengan sisi anda. Ini kerana selepas melahirkan bayi, anda akan cepat berasa lapar dan dahaga. Anda pula masih tidak kuat untuk bergerak seperti biasa, maka jika barangan tersebut hampir, anda tidak perlu bangun dari katil untuk mendapatkannya ketika berasa lapar.

6. Hadkan masa

Anda perlu menghadkan masa untuk menerima kunjungan tetamu yang mahu menziarahi bayi. Ini kerana pada minggu awal selepas bersalin, anda dan bayi perlu masa untuk berehat.

SUMBER PA&MA
Anda boleh mengamalkan Set Bersalin Shaklee untuk ibu kekal cergas sepanjang berpantang. Set Bersalin Shaklee ni boleh terus diambil sebaik sahaja ibu bersalin walaupun bayi mengalami jaundis (kuning)

Jika anda berminat dengan Produk Shaklee atau ingin Menjadi Ahli Shaklee boleh hubungi saya melalui:

Call/ Whatapp/ PM : 019-6946898

Email : mummyvitamins@gmail.com

Add FB : Azira Aziz

KLIK LIKE Fan Page My Mummy Vitamins

Follow My Instagram : NEILAZIRAH

SHAKLEE ID NO 923970

*Penghantaran keseluruh Negeri Semenanjung Malaysia, termasuk Sabah & Sarawak

COD Area MELAKA sahaja 



No comments:

Post a Comment