Wednesday 28 October 2015

4 Tips Mengatasi Kembung Perut Pada Bayi



Perut kembung merupakan hal yang sering terjadi terutama pada bayi. Biasanya bayi yang mengalami perut kembung akan mudah menangis dan susah sekali untuk tidur. 

Saat masalah ini terjadi biasanya ibu yang kurang ilmu pengetahuan pasti mengira bayinya hanya sedang merasa kehausan saja padahal ia tidak tahu ternyata si bayi sedang mengalami perut kembung.

Kebanyakan ibu biasanya menyapu minyak telon atau minyak bawang pada perut bayi saat perut bayi sedang kembung. 

Ternyata menurut Dr Melisa, MBomed, SPA, seorang pakar kanak-kanak menerangkan bahwa menggunakan minyak telon, miyak kayu putih atau minyak bawang memang sudah sangat popular dan cara tradisional yang sering digunakan oleh masyarakat untuk mengatasi perut kembung pada bayi, namun sebenarnya cara tersebut hanya menghangatkan perut bayi saja bukan untuk menyembuhkan perut kembung.

Sebenarnya sangat mudah untuk mengetahui bayi yang sedang mengalami perut kembung, dan apa saja penyebab yang mengakibatkan perut bayi menjadi kembung. 

Jom lihat dan baca perkara dibawah ini.

Cara Mengetahui Perut Bayi Kembung
  •  Perut bayi seperti keras bila ditekan
  •  Perut Menjadi besar dari biasanya
  •  Sering menangis tanpa sebab
  •  Bayi sering menarik-narik kakinya kearah perut
  •  Bayi lebih banyak bergerak dari biasanya
  •  Bayi sering buang angin
  •  Susah untuk tidur

    Penyebab Perut Kembung Pada Bayi
    • Menghisap botol susu yang sudah kering/habis
    •  Proses penyusuan susu ibu yang salah atau bayi mengeluarkan suara "cap-      cap" bila diberi penyusuan susu ibu
    •  Lampin digunakan bayi yang sudah basah atau jarang mengganti lampin
    •  Bayi sering tidur menghadap kipas angin
    •  Terlalu lama di suhu udara yang dingin 
    •  Susu formula yang tidak sesuai untuk bayi

    1. Meletak Kain/Tuala Hangat Pada Perut Bayi

    Kain/Tuala hangat yang diletak diatas perut bayi sangat digalakkan untuk mengatasi perut bayi yang sedang kembung,cara ini lebih efektif daripada menggunakan minyak kayu putih atau minyak telon.

    2. Mengurut Perut Bayi
    Meskipun minyak telon tidak boleh menyembuhkan perut kembung tapi hanya mengahangatkan saja, disini kita boleh gunakan minyak telon untuk mengatasi perut kembung dengan cara mengurut perut bayi dari bahagian atas hingga bawah secara berulang-ulang dengan perlahan.

    3. Tepuk Bahagian Belakang Bayi

    Cubalah untuk menggendong bayi anda sambil menepuk-nepuk bahagian belakang punggungnya ini akan membuat bayi merasa selesa dan gas angin dalam perut bayi boleh keluar.

    4. Membuat Bayi Tertawa

    Saat bayi mengeluarkan sendawa atau tertawa ini sangat bagus kerana akan mempermudah keluarnya angin yang ada dalam perut bayi. Tapi biasanya sangat susah untuk membuat bayi tertawa bila perutnya sedang kembung.

    Demikianlah cara mengatasi perut kembung pada bayi dengan cara yang betul, seorang ibu yang bijak harus tahu langkah-langkah apa saja yang harus dilakukannya seperti terjadinya perut kembung yang sudah biasa atau hampir semua bayi pernah mengalami perut kembung ini. 

    Semoga bermanfaat dan dapat membantu ibu-ibu semua.

    Shaklee ID No.923970















    No comments:

    Post a Comment