Friday 23 October 2015

Cara Mengatasi Baby Blues Syndrome


Selepas kelahiran bayi seorang ibu merasa lega, gembira dan berasa senang, kerana selama 9 bulan masa kehamilan dan proses melahirkan telah dijalani dengan selamat.

Kini hadir buah hati yang akan sentiasa menemani hari-hari ibu. Namun beberapa hari kemudian, justeru perasaan senang yang dihadapi kini berubah menjadi penuh kesedihan dan khuatir.

Hampir 50% ibu mengalami rasa sedih dan khuatir pada pasca melahirkan. Keadaan ini dinamakan sebagai Baby Blues Syndrome.

Baby Blues Syndrome yang biasa juga dikenali sebagai Postpartum Distress Syndrome ia merupakan suatu keadaan dimana muncul perasaan gundah gulana atau adanya perasaan sedih yang dialami oleh para ibu pasca melahirkan.

Keadaan ini biasanya terjadi pada 14 hari pertama pasca melahirkan dan cenderung pada 3 dan 4 hari pasca melahirkan. Jika keadaan ini berterusan sebaiknya ibu berjuma dengan doktor kerana dikhuatiri ibu akan mengalami Postpartum Despression.

Gejala-gejala Baby Blues :

  • Rasa sedih dan desperation memenuhi perasaan ibu hingga menyebabkan ibu sering menangis.
  • Emosi sangat tidak stabil, mudah marah, sering tersinggung dan hilang perasaan sabar
  • Kerap kali merasa kelelahan dan sering dihinggapi sakit kepala
  • Sering merasa kurang percaya pada diri
  • Sering mengalami rasa cemas
  • Mengalami kesulitan semasa beristirahat atau susah tidur
  • Sering mengalami rasa takut akan berbagai hal


Baby Blues Syndrome memang dikatakan gejala normal ibu yang sedang dalam pasca melahirkan. Namun keadaan itu cukup menyiksa kan bagi ibu. 

Oleh itu ibu yang sedang dalam berpantang perlu menghindari atau perlu mengurangkan Baby Blues Synrome tersebut.

Berikut beberapa TIPS yang boleh ibu lakukan
  • Lakukan persiapan yang matang sebelum melahirkan . Persiapan di sini boleh meliputi persiapan fizikal ( kelengkapan bayi , dana , dll ) mahupun persiapan mental . Kerana seorang ibu yang sudah matang dan bersedia dalam menghadapi persalinan , maka mental ibu akan terasah tatkala ibu mempunyai buah hati baru.

  • Lengkapkan pengetahuan ibu akan penjagaan dan kesihatan mengenai bayi . Pengetahuan boleh di dapat melalui buku , majalah , forum atau laman google. Ibu yang telah siap sedia dalam melakukan penjagaan bayi dan telah faham betul bagaimana cara membesarkan bayi dengan betul akan terhindar dari Baby Blues Syndrome
  • Dorongan daripada keluarga sangat penting terutama dari suami menghindarkan inu terkena Baby Blues Sundrome. Membahagikan tugas dan tanggungjawab dengan suami akan meringankan beban ibu

  • Bertanya dan berbincang bersama rakan-rakan, keluarga dan saudara mara terdekat tentang mengurangi beban semasa berada dalam pantang.
  • Jaga pemakanan anda, jaga nutrisi dan pengambilan supplements yang bagus dapat membantu ibu makin tampil sihat dan selalu berfikiran postif dan bertenaga semasa dalam keadaaan berpantang.
  • Jangan lupa berdoa, berserah kepada Yang Maha Kuasa kerana segala sesuatu pasti di Tangannya. Berdoalah agar kehidupan anda keluarga dan anak anda senantiasa dalam lindunganya dan berokahnya.

Jika anda mencari supplements yang membantu anda cepat sembuh, kurangkan emosi, kurangkan stress sekali gus membantu dalam penyusuan susu ibu semasa proses berpantang saya amat mengesyorkan Set Berpantang Shaklee

Saya sendiri telah mencuba semasa berada dalam pantang selepas melahirkan anak kedua. Alhamdulillah proses berpantang saya lebih bertenaga dan dapat menyusukan anak saya kerana susu meriah bila amalkan Set Berpantang Shaklee ni.

Anda tak percaya? Jom kita lihat testimoni pengguna Set Berpantang Shaklee


ALhamdulillah, Kurus selepas mengamalkan Set Berpantang Shaklee 

Set Berpantang Shaklee + Ostematrix + Vitamins E Alhamdulillah "luka cepat sembuh, rahim cepat kecut, tiada masalah sembelit , berat badan turun, badan cergas bertenaga dan sihat. kulit dan rambut jadi sihat. 



Alhamdulillah..Tiada Sembelit +
 badan bertenaga + susu meriah + luka mudah sembuh selepas mengamalkan Set Berpantang Shaklee


Berikut adalah Set Berpantang Shaklee :






Berminat dan perlukan info lebih lanjut boleh hubungi saya saya melalui


Call/ Whatapp/ PM : 019-6946898

Email : mummyvitamins@gmail.com

Add FB : Azira Aziz

KLIK LIKE Fan Page My Mummy Vitamins

Follow My Instagram : NEILAZIRAH

Shaklee ID NO. 923970

 Konsultasi hanya untuk pelanggan saya sahaja. 











No comments:

Post a Comment