Tuesday 20 October 2015

Kenapa Vitamin Tidak Berkesan?



Kenapa Vitamin tidak berkesan?

Kadang-kadang selalu dengar pengamal vitamins yang merasakan tidak mendapat apa-apa manfaat dari pengambilan vitamin atau supplement mereka disebabkan oleh beberapa faktor.

Pengambilan Air Kosong  Yang Dipandang Remeh

Ramai yang mengalami masalah kurang pengambilan air kosong tetapi lebih suka mengambil air yang manis-manis. Air yang manis boleh meningkatkan kepekatan darah serta menyebabkan kegemukkan.

Untuk pengamal vitamin anda disarankan untuk meminum air masak yang banyak supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan baik.

Elakkan Makan Vitamin Secara Banyak Sekaligus Dalam Satu Masa

Apabila seseorang itu mengambil vitamin secara sekaligus ini akan meningkatkan kepekatan darah hanya pada masa-masa tertentu.

Ramai yang suka amalkan apabila waktu hendak tidur sedangkan selepas itu kita kurang minum air. Maka cuba agih-agihkan mengikut kesusuain dan keperluan anda agar kepekatan darah tidak meningkat secara mendadak pada satu masa.

Ini juga membantu buah pinggang tidak terlalu dibebani pada satu masa tertentu sahaja.

Elakkan Pengambilan Vitamin Bersama Ubat

Sekiranya anda dalam pemantauan doctor atas masalah kesihatan, elakkan mengambil ubat secara serentak dengan pengambilan vitamin kerana ini akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik.

Sediakan jadual,sekiranya selepas makan anda perlu ambil ubat doctor maka anda boleh amalkan vitamin pada waktu tengahari atau petang.

Namun sekiranya anda perlu mengambil ubat secara berterusan maka amalkan selepas 1-2jam selepas pengambilan ubat doctor.

Kurangkan Pengambilan Kafien Dalam Diet Harian

Pengambilan kafien yang berlebihan boleh  merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan. Maka pengambilan vitamin yang selama ini kita amalkan adalah satu pembaziran., kerana kita tidak mendapat kesan seperti yang diharapkan.

Pentang Larang Makan Vitamin

Pengambilan multivitamin yang lengkap dengan zat besi tidak boleh diambil bersama air susu. Ini kerana akan menganggu penyerapan zat besi itu sendiri. 

Vitamin e pula tidak bole diambil bersama Alfalfa kerana Alfalfa boleh menganggu penyerapan Vitamin E oleh tubuh badan kita. 

Ada beberapa lagi yang perlu kita ketahui seperti alfalfa tidak disarankan untuk ibu mengandung kerana boleh mengakibatkan risiko keguguran di awal kehamilan.

Tips untuk ibu menyusu

Makanlah vitamin yang focus untuk membantu ibu menjayakan penyusuan. Utamakan niat yang utama. Supaya tidak terlalu banyak vitamin yang anda amalkan dan dikhuatiri pengambilan air tidak sekata. Sekiranya anda membeli, maka dapatkan jadual makan yang betul dan pastikan anda tahu fungsi kebaikkan vitamin yang anda beli.

Makanlah dengan ilmu yang betul. Jangan beli vitamin jika anda tidak tahu apa kebaikkan vitamin yang anda amalkan. Sila call pengedar anada jika anda inginkan jadual panduan makan dan bagi ibu menyusu panduan pengambilan vitamin yang betul untuk mempercepatkan penghasilan susu.


Jika anda ada sebarang pertanyaan boleh hubungi saya melalui:

Call/ Whatapp/ PM : 019-6946898

Email : mummyvitamins@gmail.com

Add FB : Azira Aziz

KLIK LIKE Fan Page My Mummy Vitamins

Visit My IG ( Instagram) : NEILAZIRAH

No comments:

Post a Comment