Tuesday 27 October 2015

7 Tips Atasi Miss V Dari Jangkitan Kuman


Keputihan sememangnya menganggu. Keputihan yang banyak menyebabkan wanita rasa tidak selesa, gatal- gatal dan kurang keyakinan untuk bersama suami.Jika masih belum berkahwin tetapi dah mengalami keputihan tentulah sangat risau. Berikut ialah tips mengatasi keputihan.

Keputihan adalah masalah normal yang sering berlaku kepada kebanyakan wanita. Yang membezakannya iaitu sama ada masalah itu serius atau sebaliknya. Hal ini berlaku kerana bahagian alat sulit wanita sangat sensitif kepada perubahan persekitaran terutama tahap keasidan dan kealkalian.


Tanda-tanda dijangkitan kuman 

  •  Pengeluaran lendir berwarna putih.
  •  Gatal.
  •  Berbau.
  •  Sakit pada abdomen.
  •  Demam.
  •  Sakit ketika membuang air kecil.
  •  Haid yang tidak menentu.

Disini saya kongsikan 7 Tips Atasi Miss V Dari Jangkitan Kuman.


1. Jaga kebersihan




Pastikan miss V sentiasa kering dan membersihkan bahagia luar Miss V dengan menggunakan  tisu selepas buang air kecil. 
Dan diingatkan sebelum solat untuk mencuci sebersihnya supaya solat kita sah.

2. Bahan Pencuci



Elakkan menggunakan sabun pembersih wanita, kerana bahan kimia dari pembersih wanita ini boleh mengubah pH normal miss V, dan seterusnya menyebabkan jangkitan.Bahan kimia yang banyak juga boleh menyebabkan miss V jadi pedih, kering dan gatal. Ada juga kaum wanita yang memang sensitif dengan pewangi sabun ni.

3. Fabrik Seluar Dalam



Elakkan memakai panties yang ketat,sebaiknya menggunakan panties dari cotton kerana lebih lembut.Elakkan juga dari memakai  panties diperbuat daripada kain sintetik. Fabrik ini akan menyebabkan kulit berpeluh tiada peredaran udara dan menggalakkan kuman membiak. 

4. Kerap Tukar Tuala Wanita



Jika anda memakai pantiliner, elakkan pantiliner yang berbau wangi dan tukar pantiliner anda sekerap mungkin.Apabila datang haid  kerap  tukar tuala wanita . Sekurang-kurangnya tidak pakai lebih dari 6 jam. Jika menggunakan tampon pula, elakkan jenis tampon yang mengandungi bahan pewangi.

5. Amalkan Pemakanan Sihat



Jagalah pola hidup,makan makanan yang sihat dan kurangilah pengambilan makanan atau minuman yang mengandung banyak gula dan juga hindari minuman yang mengandungi alkohol. Minumlah banyak susu dan yogurt kerana kandungan di dalam susu terdapat bakteria baik yang dapat menjaga keseimbangan bakteria candida.

6. Bersihkan diri sebelum bersama


Bagi wanita yang berkahwin dinasihatkan sentiasa bersihkan diri sebelum bersama agar dapat memastikan kebersihan yang lebih optimun. 

7. Pengambilan Supplement



Untuk Kesan yang lebih cepat, anda boleh mengambil Supplement yang membantu mengurangkan keputihan iaitu Alfalfa Shaklee



Demikianlah TIPS cara mengatasi keputihan pada wanita,semoga perkongisan ini memberi manfaat dan tidak ada salahnya untuk mencuba. 

Alfalfa Shaklee merupakan Supplement Semulajadi yang mempunyai banyak fungsi, antaranya ialah membantu mengurangkan keputihan, agen detox dan bagi ibu menyusu, alfalfa merupkan milk booster terbaik. 

Namun jika anda masih anak dara, dan tidak menyusukan jangan risau kerana anda juga boleh mengambil alfalfa tanpa kesan sampingan.

Disini saya serta kan Testimoni pengguna yang consume Alfalfa Shaklee 




Alhamdulillah..kesan positif daripada pengguna Alfalfa  Shaklee 

Jika anda berminat boleh hubungi saya 

Call/ Whatapp/ PM : 019-6946898

Email : mummyvitamins@gmail.com

Add FB : Azira Aziz

KLIK LIKE Fan Page My Mummy Vitamins

Follow My Instagram : NEILAZIRAH



No comments:

Post a Comment